سفارش تبلیغ
صبا ویژن

• تعاریف :
تعریف کودک در سازمان جهانی بهداشت :
طبق تعریف ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت هر انسان کمتر از 18 سال کودک محسوب می شود.

تعریف کودک در پیمان نامه حقوق کودک :
بر اساس ماده پیمان نامه حقوق کودک و سازمان یونیسف کودک به افرادی اطلاق می شود که کمتر از 18 سال دارند.

تعریف کودک در اسلام :
از دیدگاه حقوق کودک یا صغیر به کسی گفته می شود که از نظر سن به نمو جسمی و روانی لازم برای زندگی اجتماعی نرسیده باشد چون حیات واقعی کودک با تولد آغاز می شود ، لذا دوران کودکی هم با تولد شروع می شود. از نظر قوانین شرعی ، پایان کودکی نزد دختر 9سالگی و نزد پسر 15سال تمام قمری است. ( قانون مدنی م 1210).

خانواده :
طبق تعریف قانون مدنی ایران ، خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است و عبارتست از زن و شوهر و فرزندان تحت سرپرستی آنها که با هم زندگی می کنند و تحت ریاست شوهر و پدر هستند.

خشونت :
عبارتست از هرگونه رفتار عمدی بین افراد که احتمال آسیب جسمی یا روحی را به همراه داشته باشد.
خشونت در خانواده ( تعریف سازمان جهانی بهداشت) : هرگونه رفتار غیر طبیعی که منجر به آزار رساندن به خود و یا دیگران باشد( آزار به صورت جسمی و روانی و یا هر دو می باشد).

کودک آزاری : (تعریف سازمان جهانی بهداشت) :
عبارتست از هرگونه آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان . یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک بدست والدین یا افرادیکه نسبت به او مسئول هستند.

کودک آزاری :
هرگونه آسیب جسمی، فکری، جنسی، سوءاستفاده و بی توجهی و بدرفتاری با کودکان زیر سن 18 سال توسط فردی که حضانت و سرپرستی کودک را بر عهده دارد و یا توسط یک فرد بزرگتر که این فرد می تواند در کانون خانواده یا خانواده یا خارج از کانون خانواده باشد (قماشچی،فردوس1385) .




تاریخ : پنج شنبه 93/11/16 | 8:55 صبح | نویسنده : مهدی باقری | نظر